Diploma Fisioterapi UiTM

04:44

Assalammualaikum...

Sejak ramai yang bertanya tentang course diploma fisioterapi UiTM, jadi eloklah kiranya nak diperjelas disini. Terutama bagi adik-adik SPM yang berminat dengan course ni.

First of all, aku nak mintak maaf dulu sebab salah bagi info. Ada yang tanya perlukah  pure science yang mana mesti ada biologi, fizik kima tu dulu dalam SPM. Aku jawab : rasanyer tak perlu...

Nak diperjelaskan disini info tu adalah salah. Boleh rujuk link ni http://pengambilan.uitm.edu.my/e-syarat/2014

Sebenarnya aku pon konfius. Dulu masa kelas ANP lecturer aku pernah tanya siapa dari aliran pure science and science biasa, ada yang angkat tangan jadi aku ingat syarat fisioterapi tak perlukan pure science ruapanya yang angkat tangan tu nursing student.Manalah aku perasan kalau dah OT, PT, MI, nursing campur dalam kuliah besar tu. Maaf sekali lagi atas misscommunication tersebut.







Clear? Korang kena at least score la subjek2 diatas.

Apa itu fisioterapi?
Fisioterapi ni senang kata jurupulih anggota. Salah satu bidang yang universal. Kalau dalam konteks hospital korang bekerja seiring dengan doktor. Doktor bagi diagnose and kalau case tu perlukan kepakaran korang mereka akan refers pada fisio. That's why senior aku pernah cakap yang fisio ni ibarat second doctor. Bidang apa diorang cover? EVERYTHING...
Bukan setakat patah sahaja...Neurology, Paediatric, Geriatric, Woman health, Sports injury, Prostatic,Ortopedic, Medical, HDU, ICU,Neonatal...EVERYTHING except surgery.
Jadi kalau orang kata fisioterapi tu tukang urut so that's mean dia masih tak tahu lagi apa itu fisioterapi.

Lets say korang nak kerja dalam bidang fisio sukan. Boleh tak ada masalah. Korang boleh jadi fisio kat ISN, fisio untuk JDT ke...red warrior ke...even kalau korang bagus giler-giler korang boleh jadi fisio untuk team luar negara.

Lets say korang minat berniaga, why not bukak spa ke...pusat fisio, gym sendiri, Mana tahu appointed jadi trainer dekat celebrity fitness ke, jadi zumba instructor aerobic instructor. boleh insyaallah.

Korang boleh teruskan belajar even sampai PhD. Yes bidang fisioterapi ada PhD. Maybe korang boleh sambung belajar dan jadi lecturer.


Belajar apa?
Benda-benda medic. Anatomy, Kinesiology, Musculoskeletal, Neurology, Cardiorespiratory,Acute care,Therapeutic exercise, Paediatric, Electrophysical agents...banyak. Dan aku janji pada korang each subjek menjanjikan " pecah otak ".Which mean, TAK SENANG LANGSUNG. Jangan ingat korang boleh senang lenang 6 semester belajar mengurut ( macam orang kata) then graduate. Salah besar!

Aku nampak je santai, dalam otak siapa tahu...ko tengok aku nak update blog pon tak sempat.

Aku dah cakap fisio bukan mudah. Yang paling penting minat dan keazaman. Even aku kata benda ni paling penting pon ramai je yang hampir give up untuk fisioterapi. kalau awal-awal azam kau cuma nak konon-konon belajar medic...aku jamin konon-konon kau tu tak akan jadi konon-konon. Ini bukan cobaan, ini betul-betul.

Berapa lama?
6 sem. 3 tahun...itupon kalau kau tak kena repeat sem.

sekian, lepasni kalau ada pertanyaan lagi boleh tanya. Insyaallah aku reply tapi jangan percaya bulat-bulat apa yang aku bagi info. Buat homework sendiri dulu ye. Aku cuma akak senior yang bakal mengakhiri diploma fisio ni 1 tahun lagi. Insyaallah.

 sneak peak uniform kau hari-hari.

Okay! kalau berjaya masuk dip fisio ni nanti kita jumpa ye. Bye!





You Might Also Like

53 comments

  1. sporting nyaa lahhaii cara akak cakap. goodluck keyy. doakan la yang terbaik utk kita sama

    ReplyDelete
  2. Akak boleh bagi emel tak? Or any kind of social network nak tanya pasal fisio.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum. Sesiapa berminat boleh mohon Fisioterapi di Bait Al Mawaddah Lembaga Zakat Selangor secara online : http://www.zakatselangor.com.my/info-lzs/sertai-kami/

    ReplyDelete
  4. Akak nak tnye.. Nak belajar bidang fisioterapi ni nk kena berat badan yang ideal ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. x perlu kalau di uitm. Saya x ideal haha

      Delete
  5. asalamualaikum , jika nak berkongsi ilmu dan buat rujukan fisoterapi boleh lawati ke blog saya
    http://akufisio.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya nk tanya.. berdsarkan sayrat2 kelayakan untuk course ni ia memerlukan biologi dan fizik, tetapi boleh ke kalau dengan sains sukan sahaja?

      Delete
    2. Akak.. Saya nak tnye kalau saya nak jadi ortopedics.. Better amik diploma fisioterapi ke diploma sains? ����.. Dalam dilema antara dua tu

      Delete
  6. asalamualaikum , jika nak berkongsi ilmu dan buat rujukan fisoterapi boleh lawati ke blog saya
    http://akufisio.blogspot.com

    ReplyDelete
  7. Sorry nak tanya kalau lrpasan diploma interior design ..tapi degree interest dengan fisio .agak suitable x ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry kak izzatei, ambil interior design okay tak ?

      Delete
  8. Assalam nak tanya nak masuk bidang fisioterapi ni susah tak ?

    ReplyDelete
  9. kalau 4a spm boleh ambik kos ni ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah boleh https://online.mohe.gov.my/upu/emas/index_syarat.php

      Delete
  10. so,kiranya perlu ad pure science ?

    ReplyDelete
  11. salam akak hehe saya dapat tawaran sambung dalam dio fisio uitm. harap2 saya boleh contact akak kalau ada apa2 nak tanya ke hehe kalau akak tak busy.

    ReplyDelete
  12. Akak kalau ambil fisio , apa perlu sy buat untuk jadi doktor rehab ? Sambung master fisio ke phd ke macam mana ?

    ReplyDelete
  13. Salam..nak tanya..kalau umur dah lebih 40 boleh x mohon diploma fisioterapi? suami berminat coz dia mengurut orang sambil bantu orang.Tapi dia boleh part time je (PJJ).lagipun tinggal di Sabak Bernam.

    ReplyDelete
  14. aaaa so nice :') thankyou for the info.

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum Akak.sya nak Tanya saya ni adalah pelajar yg ambik sains Dan add sains jadi Sya nak Tanya Blh keww Klau Sya ambik course nii.. Hrp Akak dpt membantu.

    ReplyDelete
  16. Salam kak, kalau berbadan besar boleh ke ambil fisio ni?

    ReplyDelete
  17. Sye tiada pure sains tpi sye ade sains tambahan merangkumi basic dari kesmua subjek pure sains. Rse2 terima x? Sebab skolah sye cme ade 1 kelas pure sains dn kelas kedua ade prinsip perakaunan, addmath dan addsains.

    ReplyDelete
  18. saya tiada pure science, hanya ada sains sukan sahaja.. boleh ke saya ambil course ni?

    ReplyDelete
  19. saya dapat fizik & bio C+ addmath C AND math A- saya still boleh ambik course ni even subjek sc saya C kan?

    ReplyDelete
  20. dip fisio ni yg lelaki kena buka baju tak masa manual therapy ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes. kene expose untuk tujuan pembelajaran and praktikal hands on

      Delete
  21. assalam akak saya nak tny akak amek diploma fisioterapi berape lame dekat uitm?...thank you

    ReplyDelete
  22. Salam...akak blh tak akak tereng apa perbezaan OT dengan fisioterapi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Occupational therapy work closely together with OT bezanya PT more to back to function rehab to achieve movements and what not OT more to fine motor rehab

      Delete
  23. Hai akak :) boleh bgtau tak course outline utk diploma fisioterapi tu utk 6 sem. Tq :)

    ReplyDelete
  24. nak tanya, anggaran yuran dia berapa ya?

    ReplyDelete
  25. Oh maksudnya kalau sains biasa tak lepas lah?

    ReplyDelete
  26. Akak kalau ada sains biasa tak boleh masuk lh ye???

    ReplyDelete
  27. Akak.. nak tanya... saya ambik klas sains sukan... kalau saya nak sambung belajar course fisiologi ni layak x? Sbb klas sains sukan x da bio , fizik , kimia and add math

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum akak,saya sgt minat bio n fiz but setiap exam mesti markah saya kurg bagus.. akak rasa perlu ke saya terus pilih fisio ni or pilih yg lain? Tq

    ReplyDelete
  29. Kak,nak Tanya..fisioterapi ni,ambil result spm ke asasi?

    ReplyDelete
  30. Assalam kak . Kos ni klau perempuan kna pegang lelaki ke time pembelajaran ?

    ReplyDelete
  31. nak tanya, ada org cakap kalau diploma nursing habis je study kena kerja dulu 3thn baru boleh sambung degree , kalau diploma fisio ni sama ke ?

    ReplyDelete
  32. Aslm kak klo saye Tak ambk sains tulen boleh ke ambk cos fisioterapi

    ReplyDelete
  33. Alhamdulillah,saya baru sem 2 dio fisioterapi, yup sngt2 mencabar, dgn yuran mahalnye, tp as long kite berusaha, Insya-Allah apa kite nk kite dpt, belajar sungguh2 utk adik2 yg berminat dgn bidang ni,

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak tanya,awak ambik diploma fisio tu dekat mana ye?

      Delete
    2. yurannya berapa harga ya?

      Delete
  34. Kak saya takde pure science cuma ada sains sukan Dan sains biasa boleh ke Saya apply course fiso Kat uitm

    ReplyDelete
  35. Kalau saya lepasan diploma sains, boleh kah Saya ambil degree in physiotherapy?

    ReplyDelete
  36. subjek core sye sains sukan , addmath and reka cipta agak ii bole lpas tak utk fisio

    ReplyDelete
  37. Assalamualaikum nk tnya klaux dk fizik dgn bio x blh ka masuk

    ReplyDelete
  38. As Salam.. kalau spm dapat 3A tapi Biologi B, Kimia B+, Fizik C+, BI B+, Add Mate B, Mate A dapat tak kursus Fisioterapi...

    ReplyDelete
  39. lepas diploma nnt kena sambung apa apa kursus or bole kerja terus ?

    ReplyDelete

Like us on Facebook