Kisah gegula getah dan keyakinan diri

22:38

Assalammualaikum...



Hari ni aku pass ujian berkomputer kelas memandu. Akhirnya...
well aku bukan nak bercerita tentang ujian tu, ataupun sengaja nak bagitahu aku lulus...Liva Panda emoticon(berlagak)
tapi aku nak cerita mungkin pengalaman yang boleh aku kongsi jadi pengajaran untuk korang ataupun paling 'cikai' jadi bahan cerita mahupun pengetahuan am.


Pertama
Syarat nak pergi kelas memandu mesti pakai kasut bertutup @ sepatu.So aku pun pakai la kasut hitam aku tu.sedap je aku pakai...sampai la satu ketika, aku perasan kasut aku tu tapaknya hampir nak tercabut.!!!!Liva Panda emoticon

"Alamak, camne ni? aku tak bawak apa-apa gam atau jarum untuk aku lekatkan sementara" aku fikir sambil tengok sekeliling kalau-kalau ada benda aku boleh manfaatkan.
benda pertama aku try, aku lekatkan guna sticker jenama kasut tu, tapi hampeh tak lekat langsung.Muka still control macam tak ada masalah, tapi sebenarnya dah gelabah fikir macammana aku nak balik ni...silap hari bulan jalan kaki ayam ataupun lagi teruk jadi lawak jenaka orang lain.
Lepastu, idea pun muncul.aku fikir asal boleh hidup bedal je. lagipun apa lagi pilihan yang aku ada.?

Tak berapa jauh dari tempat aku duduk tu ada sebuah kedai runcit.So aku pun terpikir, mesti ada jual gula-gula getah kan?(chewing gum)...
so, aku dengan berbekalkan hati yang kembang-kecut, dan keberanian tak seberapa serta muka setebal konkrit, aku berjalan secepat yang mungkin menuju ke kedai tu. aku langsung tak tengok kiri kanan. Dan lebih parah aku ASYIK  TERBAYANGKAN setiap orang yang aku bertembung perasan kasut aku tapaknya dah nak tercabut....Liva Panda emoticon malunyer....Takpe misi harus diteruskan.

sampai kat kedai tu aku pun terus beli gula-gula getah. aku duduk sekejap kat luar kedai sebab kat situ tak ada orang, aku kunyah gula-gula getah tu sampai hilang manis...
Dan lepas itulah, aku lekatkan gula-gula getah tu kat bawah kasut aku antara tapak....alhamdulillahLiva Panda emoticon,melekat jugak akhirnya ,selamat kasut tu aku pakai sampai la balik tak terbuka lagi.

Apa? geli? kalau perkara ni terjadi dekat korang...aku rasa korang pun tak akan teragak-agak buat perkara sama betul tak? well at least aku berjaya selesaikan satu masalah aku hari ni dengan pertolongan gula-gula getah.who knows? chewing gum may save your pride.

Kedua

aku memang sedia maklum yang aku ni memang berat mulut dan susah nak bercakap dengan orang yang aku tak kenal.lagi-lagi nak mintak tolong. Masalah aku hari ni, aku kena cakap kat abang 'drebar'
"Bang, tolong berhenti kat sungai kelat dekat dengan warung mak limah tu ye,"...(tau tak bengang tau nak cakap macam tu)Liva Panda emoticon

pelik tak? mungkin bagi orang yang ada keyakinan diri yang tinggi akan rasa 
"apalah,? cakap ajelah kat abang tu. bukannye apa pon."
Hello? tu kau yang ada keyakinan macam gunung everest, habis aku ni yang takut nak cakap kat orang macamne pulak?

Nak tak nak, aku terpaksa jugak cakap ataupun aku tak balik rumah hari ni.Sekali lagi apa pilihan yang aku ada?So akhirnya aku cakap kat abang tu...alhamdulillah,lancar.yang penting sebenarnya yakin pada diri sendiri.

dalam perjalanan nak balik tu, aku perasan budak perempuan yang duduk kat depan aku tu macam nak cakap sesuatu dengan aku tapi asyik tak jadi je.So aku diam je lah...
"Awak boleh tolong cakap kat abang tu dekat jambatan parit bulat belok kiri tak?" tiba-tiba budak perempuan tu mintak tolong aku.
Aku dah macam pelik, tapi benar Liva Panda emoticonso, aku pun tolong la, cakapkan dekat abang drebar untuk budak tu.

Sampai kat jambatan parit bulat, abang drebar pun berhenti...
"awak cakap kat abang tu boleh tolong masuk dalam tak?"
Lagi sekali aku pelik bin takjub, budak ni tak nak cakap sendiri ke? Aku tiba-tiba jadi jurucakap tak berbayar ni?...tak apalah tolong orang lain kan dapat pahala.So lagi sekali aku tolong cakapkan kat abang drebar.

dah agak lama masuk kampung parit bulat tu...
"Awak cakap kat abang tu berhenti kat jambatan warna hijau kat depan tu"
lagi sekali budak ni...aku masih lagi pelik sebab dia tak nak cakap sendiri.Walaumacammanapun aku tak kisah dan still tolong dia.sampailah dia selamat balik rumah.paling penting dia cakap terima kasih kat aku so rasa dihargai jugak la aku.

lepastu aku berfikir sendiri.kenapa dia boleh sesat mintak tolong dengan aku agaknya,? sebab
 pertama aku langsung tak kenal dia.
kedua dia ada kawan kat dalam van tu yang dia boleh mintak tolong instead of aku yang totally stranger ni.
so aku buat conclusion sendiri, bila kita berjaya tunjukkan dekat orang yang kita confident, orang lain akan letak kepercayaan tu pada kita.maybe macam aku tadi, maybe dia dengar aku berani sangat mintak tolong abang drebar tu hantar depan rumah so dia pun terfikir la pulak nak mintak tolong aku cakapkan bagi pihak dia...hurmm new experience but surely give me so much to learn..
Liva Panda emoticonLesson of being confident!


You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook