D.I.Y Flatlay

21:14

Assalammualikum


Ramai tanya macammana nak buat gambar cantik ala- ala pro gitu. Aku ni bukan banyak duit pon nak beli DSLR cenggitu je ye dok... so dapat hasil jual totebag aku belilah apa yang mampu ->Samsung J5. ( kuaja aku baru beli samsung j5 dia boleh plak keluarkan samsung j5 2016 internal 16gb. pffft! )
Samsung j5 ni resolusi kamera depan 5mp belakang 13mp and video HD which is berbaloi la sebab harga under 1k. Tapi internal sikit, baru download apps sikit da kluar your strogae running low LOL.

Flatlay
flatlay ni gambar yang jenis cam bersepah atas lantai hahaha... kalau kene gaya cantik wey terutama kalau nak advertise products. kene pandai susun sepahnya biar artistik sikit. Kalau macam aku yang bajet takde nak hire studio bagai aku DIY je.

1. Manila card ( white/ blue/ pink etc. ) / lantai / carpet / cadar yang cantik dan tak crowded dengan corak plain is preferable.
2. GOOOD lighting ( mostlty ambik outdoor dalam pukul 10-11 pagi lighting memang cun)
3. GOOOD camera resolution
4. non-trembling hand
5. Good spot ( tak nak ade bayang-bayang, kawasan lapang la senang cite .Aku selalu ambik kat anjung rumah aku. )
6. Props

Susun barang-barang tu ikut kreativiti korang.semua dah ready just ambik gambar from top.
Pastikan tak ada bayang-bayang tangan kau masa ambik gambar, senang kata jangan sampai ada bayang-bayang .
Then edit gambar tu.Aku edit guna phone je guna apps vscocam. filter dia cantik and after effect dia sharp.  Kalau nak dapatkan effect scheme colour yang sama boleh edit brightness, exposure etc. sume ikut kreativiti korang sendiri.








da siap bolehlah upload dalam media social masing-masing. Lagi cun kalau korang punya timeline / feed synchronized  baru nampak link gambar-gambar tu and sekaligus bagi profile korang identiti dia tersendiri. .
Aku pon belum mahir sangat yelah guna apa yang ada je tapi bolehlah hasilnya agak memuaskan.
selamat mencuba!







You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook